Vzw Logeren in Vlaanderen stelt vandaag de eerste editie van het enige volledige inspiratieboek "Logeren in Vlaanderen Vakantieland" voor. Het logiesboek bevat alle types logies van B&B en hotels tot vakantiewoningen, -parken, - centra en campings. Je vindt er voor ieder wat wils: van hoevetoerisme tot overnachten in dorp of stad, aan de kust en in de groene regie's. Meer dan 600 vakantieadresjes van De Panne tot Maaseik en op de nieuwe website www.logereninvlaanderenvakantieland.be vind je nog extra logiesuitbatingen. Het boek telt 272 pagina's en werd in een opiage van 200.000 exemplaren gedrukt. Vanaf 16 januari ligt het gratis inspiratieboek in de Standaard Boekhandel en in de kantoren van de diensten voor toerisme. Het is het resultaat van een succesvolle samenwerking tussen meer dan 700 logiesuitbaters, de vijf provinciale toeristische organisaties en de vzw Logeren in Vlaanderen.

Provincies staan in voor binnenlandmarketing
Exact een jaar geleden is er in toeristisch Vlaanderen een beslissing genomen met verreikende gevolgen. Geert Bourgeois, minister van Toerisme, bepaalde in het kader van een nieuwe taakverdeling tussen overheden in Vlaanderen (de "interne staatshervorming") dat de Vlaamse provincies voortaan verantwoordelijk zijn voor de marketing in het binnenland en dat het agentschap Toerisme Vlaanderen zal instaan voor de marketing in het buitenland. De provincies hebben die omvattende taak vormgegeven via de vzw Logeren in Vlaanderen, de vroegere organisatie voor plattelandstoerisme, en hebben daarbij middelen noch energie geschuwd.

Vandaag stelt Logeren in Vlaanderen daar het eerste concrete resultaat van voor: de eerste editie van het enige volledige inspiratieboek "Logeren in Vlaanderen Vakantieland"! "We hebben woord gehouden. Exact een jaar geleden zijn de provincies een belangrijk engagement aangegaan en vandaag zijn we hier feestelijk samen om te laten zien dat we onze belofte zijn nagekomen", zegt Monique Swinnen, gedeputeerde Toerisme van provincie Vlaams-Brabant.

600 Vakantieadresjes
Dit Vlaanderen Vakantieland boek is een inspiratieboek, dat geen telefoonboek met adressen van uitbatingen wenst te zijn, maar wel de troeven van Vlaanderen als vakantiebestemming uitspeelt. Het groen, het fietsknooppuntennetwerk, de gezellige stadjes, ... en dit vaak vertaalt in aansprekende arrangementsformules. Het logiesboek bevat alle types logies van B&B en hotels tot vakantiewoningen, -parken, - centra en campings. Je vindt er voor ieder wat wils: van hoevetoerisme tot overnachten in dorp of stad, aan de kust en in de groene regio's. Meer dan 600 vakantieadresjes van De Panne tot Maaseik en op de nieuwe website logereninvlaanderenvakantieland.be vind je nog extra logiesuitbatingen.

Het boek telt 272 pagina's en werd in een opiage van 200.000 exemplaren gedrukt. Het wordt vanaf vandaag gericht verspreid naar geinteresseerde Vlamingen en Nederlanders.
En vanaf 16 januari ligt het ook in de Standaard Boekhandel en in de kantoren van de diensten voor toerisme. De doelgroepsbenadering in de brochure is nieuw: in deel 1 vind je de gastenkamers (B&B's) en de hotels, dus meer gericht op koppels met of zonder kinderen, deel twee is gericht op groepen (intergenerationele familiegezelschappen en vriendengroepen), die op zoek zijn naar belevingsvolle vakantie in een vakantiehuisje in een vakantiepark, een huurvakantiewoning of een camping.

Vanaf 2013 is er dus een logiesboek en niet meer zoals vroeger twee {"Logeren in Vlaanderen" en "Vlaanderen Vakantieland"). Een troef voor de logiesuitbaters-adverteerders en de consumenten. Dit unieke exemplaar betekent heel wat, maar is tegelijk pas het begin van nog veel meer! Een toerist wil iets beleven. Iemand die een vakantie geboekt heeft, wil achteraf een positief verhaal kunnen vertellen. In de grote marketingcampagne, die we zullen uitrollen in 2013, zal de beleving van de toerist in Vlaanderen centraal staan.

Bundeling van krachten en middelen
Logeren in Vlaanderen en de vijf provinciale toeristische organisaties zetten specifiek voor de communicatie naar de consumenten vanaf 2013 een budget van ongeveer 600.000 euro per jaar in. Dit betekent dat door tal van promotionele offline en online acties de potentiele toerist wordt uitgenodigd tot een vakantie in Vlaanderen. Daarnaast investeren de provincies ook fors in het VRT-programma "Vlaanderen Vakantieland", waarvoor zij een nieuw contract afsloten met de VRT voor de periode 2012-2015.

"Zoveel ondernemers onder een vlag m.n. "Logeren in Vlaanderen Vakantieland" is een hele prestatie. Het is het resultaat van een succesvolle samenwerking tussen meer dan 700 logiesuitbaters, de vijf provinciale toeristische organisaties en de vzw Logeren in Vlaanderen", zegt Stefaan Gheysen, voorzitter van Logeren in Vlaanderen.

Toerisme zit in de lift en daarom slaan publieke en private partners vanaf 2012 de handen extra in elkaar om Vlaanderen te promoten. In de hele promotieoperatie investeren de provincies 1.290.000 euro om zo de kwaliteit van de toeristische sector te ondersteunen op weg naar nog meer economisch rendement. Een groot deel van de investeringen gaat naar de vzw Logeren in Vlaanderen, die ook inkomsten genereert via de adverteerders. Logeren in Vlaanderen is een publiek-private samenwerking tussen de 5 provinciale toeristische organisaties Westtoer, Toerisme Oost-Vlaanderen, Toerisme Provincie Antwerpen, Toerisme Vlaams-Brabant en Toerisme Limburg. De vereniging met een ledenbestand van 442 ondernemers in kleinschalig toerisme zet voor deze taak een nauwe samenwerking op met de belangenorganisatie Horeca Vlaanderen.

Beste! het inspiratieboek "Logeren in Vlaanderen Vakantieland" gratis op www.logereninvlaanderenvakantieland.be
 

Deel een artikel van Monique
Share