De Belgische groente- en fruitveilingen zetten gezamenlijk hun weg van duurzame ontwikkeling verder. Twee jaar geleden, in februari 2012, lanceerden zij het collectief duurzaamheidskeurmerk Responsibly Fresh. Ondertussen hebben de initiatief nemende veilingen - Belgische Fruitveiiing, BelOrta, Limburgse Tuinbouwveiling, REO Veiling en Veiling Hoogstraten - samen met de aangesloten producenten, hun inspanningen ononderbroken verder gezet. De certificaten werden behaald en hernieuwd voor charters duurzaam ondernemen en voor specifieke kwaliteitssystemen; gezamenlijk werd gewerkt aan een reeks van duurzaamheidscriteria. Ook veiling Haspengouw heeft zich recent aangemeld voor deelname aan Responsibly Fresh. De details van de geleverde inspanningen zijn samengebracht in het eerste Responsibly Fresh duurzaamheidsrapport. Het rapport werd vandaag door het VBT, in aanwezigheid van de deelnemende veilingen, overhandigd aan de Gedeputeerden voor Landbouw van de Viaamse provincies. De kernpunten werden toegelicht aan pers en stakeholders op het bedrijf van hardfruitteler Piet Porreye in Sint-Truiden. De producent deelde

zijn eigen ervaringen met Responsibly Fresh. De aanwezigen vernamen tevens de eerste readies van Boerenbond voorzitter Piet Vanthemsche. Hij benadrukte in zijn reflectie vooral de sterkte van de collectieve aanpak.

Reeds enkele jaren werkt het Verbond van Belgische Tuinbouwcooperaties (VBT), samen met de aangesloten veilingen aan een duurzaamheidsproject. 

De maatschappelijke aandacht voor duurzaamheid enerzijds en de veelheid aan labels die specifieke deelaspecten van duurzaamheid belichten anderzijds, liggen hiertoe aan de basis. De veilingen hebben van bij de aanvang ingezet op een proactieve, eigen en collectieve benadering. De aangesloten telers zijn in hun bedrijfssituaties immers even divers als de gevarieerde korf aan groenten en fruit die ze produceren en gezamenlijk vermarkten. Deze verscheidenheid leidt ertoe dat duurzame ontwikkeling niet kan ondergebracht worden in een beperkte set van criteria, maar wordt nagestreefd met een veelheid van middelen en activiteiten. Responsibly Fresh benadrukt dan ook de inspanningen geleverd door het collectief van de betrokken producenten. De veilingen leggen eveneens hun eigen accenten en ook met deze verscheidenheid wil Responsibly Fresh rekening houden en tegelijkertijd de collectieve resultaten bena

drukken.

Veilingen kunnen het duurzaamheidskeurmerk Responsibly Fresh gebruiken indien voldaan is aan drie voorwaarden. Ten eerste, van de individuele producent wordt verwacht dat hij in het bezit is van een geldig certificaat van een kwaliteitssysteem, namelijk Vegaplan of GLOBALG.A.P.. Ten tweede, van de individuele veiling wordt verwacht dat zij beschikt over een certificaat voor een charter duurzaam ondernemen, zoals aangeboden door de provinciale overheden en/of VOKA (Vlaams Netwerk van Ondememingen). De engagementen voor externe initiatieven en de regelmatige, onafhankelijke controles maken Responsibly Fresh transparant en geloofwaardig. Als derde voorwaarde geldt dat de veilingen voor het collectief van hun producenten regelmatig progressie moeten tonen op een set van duurzaamheidscriteria, samengebracht in een collectief dossier.

Van bij de aanvang spitst Responsibly Fresh zich toe op vier thema's - lage impact, biodiversiteit, nabijheid en voedingsspaarzaamheid. Het zijn thema's waarvoor producenten en veilingen reeds heel wat inspanningen hebben geleverd en waar ruimte is voor progressie.

Lage impact: Zuinig omgaan met productiemiddelen en toepassen van goede agrarische praktijken en van geTntegreerde teelttechnieken,

Biodiversiteit: Kiezen voor een gevarieerde teelt en ondersteunen van onderzoek naar nieuwe rassen en teelttechnieken,

Nabijheid: De structuur van de afzetcodperaties zorgt voor een korte, geTntegreerde keten, resulterend in transparante prijsvorming voor producenten, one-stop-shopping voor distributeurs en betaalbare kwaiiteit voor consumenten,

Voedingsspaarzaamheid: Implementeren van doordachte bewaartechnieken, klantgerichte porties en continu inspelen op de marktvraag.