Vlaming komt tot rust op vakantie in eigen land. 60 miljoen euro omzet in toeristische sector in 2016

Logeren in Vlaanderen inspireerde menig Vlaming tot een vakantie in eigen land en kijkt terug op een geslaagd toeristisch jaar. Want vakantie in eigen land is zo gek nog niet. Geen fileleed, inpakstress, verloren koffers of wachttijden. Meer dan 800 logies liggen op een boogscheut van je deur en staan klaar om je een ontspannende vakantie te bezorgen. Onderzoek heeft nu uitgewezen dat de gerealiseerde bruto-omzet (incl. B.T.W) of het macro-effect van de boekingen in de toeristische sector 2016 60,4 miljoen euro bedroeg in 2016. De logiessector ontving meer dan 117.000 boekingen. 31% van de vakantiegangers ging meer dan één keer op vakantie in Vlaanderen.

Het onderzoeksbureau ‘M.A.S. – Marktstudies op maat’ peilt jaarlijks naar het belang van de verschillende marketinginstrumenten, die Logeren in Vlaanderen inzet. Daartoe behoren mediacampagnes, mailacties, het logiesboek en www.logereninvlaanderenvakantieland.be

Ondanks de lichte daling ten opzichte van de bruto-omzet van 2015 (65 miljoen euro), is het macro-economische effect van de promotiecampagne méér dan verdubbeld ten opzichte van 2012 (29 miljoen euro). Sinds 2013 is Logeren in Vlaanderen vzw, samen met haar partners de vijf Vlaamse provincies, Horeca Vlaanderen en de Vlaamse Federatie voor Hoeve- en Plattelandstoerisme, verantwoordelijk voor de binnenlandcampagne van de Vlaamse logiessector.

Trend: vakantie in eigen land

Logeren in Vlaanderen kijkt tevreden terug op een geslaagde marketingcampagne. 2016 was op het toeristische vlak geen makkelijk jaar, mede door de terroristische aanslagen in maart. Desondanks heeft het binnenlands toerisme goed standgehouden. Het aantal logies dat intekende op de promotiecampagne “Logeren in Vlaanderen Vakantieland” is sinds 2012 gegroeid van 458 naar 809.

Samen staan we sterk

Jaarlijks investeren de Vlaamse provincies in totaal 840.000 euro in Logeren in Vlaanderen. Ook de logiesondernemers, in samenwerking met Horeca Vlaanderen, de Vlaamse Federatie voor Hoeve- en Plattelandstoerisme droegen met meer dan 525.000 euro in 2016 in belangrijke mate bij. Daarnaast trokken de Vlaamse provincies in samenwerking met Logeren in Vlaanderen 200.000 euro extra uit voor een inspiratie-campagne in Vlaanderen en Nederland. Een  gratis magazine werd verspreid op ruim 500.000 exemplaren en er liepen verschillende online campagnes.

Logeren in Vlaanderen Vakantiecheque

Sinds begin november 2016 is Logeren in Vlaanderen gestart met de online verkoop van een cadeaubon. Met de Logeren in Vlaanderen Vakantiecheque wil de vzw aanzetten tot het boeken van een overnachting in Vlaamse logies en de logiessector zo meer return bieden. De Vakantiecheque is online te koop in pdf-vorm of in cadeauverpakking thuis te bestellen. De cadeaumaand december heeft voor een belangrijke impuls gezorgd voor de verkoop van de Vakantiecheque. In de maanden november en december is er voor meer dan  250.000 euro aan Vakantiecheques gekocht.

Extra informatie uit het redemptieonderzoek 2016

  • De promotieacties leidden in 2016 tot 117.342 boekingen in totaal. In 2015 waren er dat 126.111.
  • 31 % van de vakantiegangers boekt meer dan één vakantie.
  • De gemiddelde kostprijs van de vakantie bedroeg in 2016 99 tot 104 euro per persoon, per nacht (in 2015 93 tot 97 euro). Dit geeft per reizend gezin voor het volledige verblijf gemiddeld 509 tot 522 euro (in 2015 481 tot 537 euro).
  • De Vlaamse Regio´s blijft het macroproduct bij uitstek.
  • De toerist wil vooral onthaasten, actieve ontspanning (fietsen, wandelen) en genieten (omgeving, streek, natuur en lekker eten en drinken).
    ‘Dat zijn nu net de troeven van Vlaams-Brabant’, zegt Monique Swinnen , gedeputeerde van toerisme. ‘Uit eigen onderzoek weten we dat onze verblijfstoeristen naar het Hageland of de Groene Gordel komen voor de rust en het landschap. Ook onze sterke fiets- en wandelnetwerken werden door hen aangehaald als reden om naar deze regio’s te komen’.
  • Doorgaans betrof het korte verblijven van 2-3 nachten.
  • De gemiddelde tevredenheid bedraagt 8,5 op een schaal van 0 tot 10.

Meer infohttps://www.logereninvlaanderenvakantieland.be/nl/pers/

BewarenBewaren